Trebate li koristiti pomorskog vještaka? Odgovor je odlučno DA. Pogledajte što mogu pronaći za vas.
U prvom slučaju većina osiguravajućih društava i banaka zahtijevat će detaljan pregled stalnog sudskog vještaka, posebno na starijim plovilima. Njihov primarni cilj je da stručna osoba sa dugogodišnjim iskustvom pregleda detaljno plovilo te da se na taj način utvrdi stanje predmetnog plovila i s tim izvještajem na kraju procijeniti rizik.
Njihov cilj je razumjeti stanje i utvrditi je li plovilo visoko rizično ili nema rizika, bilo za osiguranje ili za financiranje.
Pametan razlog korištenja sudskog vještaka je taj što vam poznavanje stanja vašeg plovila prije jahte posljedične kupnje često štedi novac.
Ako kupujete plovilo bez angažiranja stalnog sudskog vještaka:
-
- Kasnije možete pronaći ozbiljan problem koji bi bio otkriven.
- Gubite priliku da pregovarate o konačnoj prodajnoj cijeni rabljenog plovila.
- Možda nećete moći dobiti financiranje ili osiguranje dok se ne pošalje detaljan izvještaj.
Najvažniji razlog za pregled vašeg plovila je sigurnost vaše obitelji i posade.
„OSMOZA“
Izraz “osmoza” je nametnut ranih 70-ih kako bi se opisali mjehurići koji se nalaze na mnogim staklo-plastičnim trupovima brodova, (u daljnjem tekstu označen kao „GRP“ trup) i sada je u uobičajenoj upotrebi.
GRP brodski trup obično je mješavina poliesterske smole ojačane staklenim vlaknima, stvorena u slojevima koji tvore laminat. Ovaj laminat ima male šupljine, zračne džepove i mikropukotine unutar smole i na sučelju između smole i staklenih vlakana. Voda difundira i prolazi kroz („Gel coat“) premaz i laminat kao molekule vode, a ne kao tekućina. Voda može polako proći kroz GRP trup na ovaj način ili se molekule vode mogu skupljati i kondenzirati unutar tih šupljina. Unutar šupljina/laminata nalaze se različite komponente koje izgube svoje svojstvo u vodi. To su otapala i neizreagirani sastojci iz procesa proizvodnje.
Voda unutar šupljina se otapa i reagira s tim komponentama. (Hidroliza). Tekuća (hidroliza) će se nastaviti unutar šupljina povećavajući šupljine i tvoreći otopinu. Otopina upija vodu (“hidroskopska”) i nakon što se otopina oslobodi u šupljinama, ubrzava brzinu upijanja vode u laminat. Ovaj proces neće biti obrnut vađenjem plovila iz vode. Kako se to nastavlja, praznine se povećavaju u veličini, a pritisak unutar njega raste. U nekom trenutku tlak može postati previsok da ga okolni materijal može podržati i nastaje mjehur. Kako se ovaj proces nastavlja, vlaga se nastavlja apsorbirati, razbijanje laminata se ubrzava i stvara se više mjehurića. S vremenom se unutar laminata mogu razviti neki veći mjehurići, kao i oni koji se češće javljaju između („gel coat“) premaza i laminata.
Na kraju će u ovoj fazi biti potrebna obrada jer se može utjecati na strukturni integritet trupa.
Sudski vještak sa iskustvom će prepoznati prve znakove osmoze plovila.